La americani, dacÄ alegÄtorii miros cÄ politicienii promit reduceri de taxe sau mÄriri de venituri nesustenabile, îi ignorÄ. Åi la propriu Åi la figurat. Ei Åtiu cÄ mai bine acum, temporar, înseamnÄ mai rÄu, mai mult rÄu, peste ceva timp. Sunt greu de pÄcÄlit.
Nu spun sÄ facem ca ei, dar cred cÄ încep sÄ intuiesc care este planul pentru România. Din aprilie probabil trecem cu FMI pe o linie de credit flexibilÄ, fÄrÄ condiÅ£ionalitÄÅ£i, dÄm drumul la creÅteri de salarii Åi pensii, micÅorÄm investiÅ£iile publice (Åi aÅa nu au efecte de multiplicare prea mari) Åi forÅ£Äm un minimum de creÅtere economicÄ. AnunÅ£Äm rezultate bune, ajustarea s-a terminat, românii pot fi optimiÅti, mergem înainte. DacÄ pierdem supravegherea FMI si CE, putem “derapa” neamaiavând o ancorÄ puternicÄ. Å¢intele din Tratatul Fiscal sunt departe iar Legea ResponsabilitÄÅ£ii Fiscale poate fi încÄlcatÄ (nu ar fi prima datÄ, în condiÅ£iile în care ea nu prevede sancÅ£iuni puternice pentru încÄlcarea ei).
Nu va Åti prostimea cÄ de fapt s-a ajustat un dezechilibru – deficitul de cont curent ridicat creându-se un alt dezechilibru, poate la fel de periculos – datoria publicÄ explozivÄ. Nu va Åti prostimea cÄ economiile fÄcute la buget cu corecÅ£ia salariilor sunt depÄÅite de sumele care trebuie plÄtite drept despÄgubiri în urmÄtorii ani Åi deci nu am fÄcut decât sÄ amânÄm deficitul pentru viitor. Nu va Åti prostimea cÄ acuzam pe ministrul de finanÅ£e din 2007 si 2008 cÄ face cheltuieli de câteva ori mai mari în luna decembrie faÅ£Ä de media lunarÄ iar noi am fÄcut la fel în 2011, când am fÄcut cheltuieli de capital de 3,5 ori mai mult în ultima luna a anului fata de media primelor 11 luni.
Sunt câteva motive pentru care creÅterea nesustenabilÄ a salariilor se poate întoarce împotriva noastrÄ.
Primul. Se încalcÄ orice regulÄ de bun simÅ£ economic, intrându-se din nou în capcana angajÄrii unor cheltuieli permanente pe baza unor venituri potenÅ£iale Åi temporare. Se face vorbire cÄ cei 0,6% din PIB, care reprezintÄ impactul estimat asupra salariilor, se vor finanÅ£a din reducerea evaziunii fiscale. Probabil, posibil, nu cert. Deci, creÅterea salariilor nu corespunde cu principiul responsabilitÄÅ£ii în economie.
Al doilea. Se încalcÄ Pactul Euro Plus, document pe care România l-a semnat. Acolo se prevede o regulÄ foarte simplÄ: ritmul de creÅtere al salariilor trebuie sÄ fie concordant cu ritmul de creÅtere al productivitÄÅ£ii muncii. DacÄ luÄm în ansamblu, ne putem uita în statistica Eurostat (martie 2012) la dinamica indicatorului Real labour productivity per person employed. Pentru România în 2010 am avut o scÄdere de 0,1%, în 2011 o creÅtere de 2,3% iar în 2012 se estimeazÄ o creÅtere de doar 1%. DacÄ ne uitÄm la evoluÅ£ia indicatorului Nominal unit labour cost index observÄm pentru România o reducere în 2010 de 3,5%, o creÅtere de 1,3% în 2011 Åi o majorare estimatÄ de 5,4% în 2012. O sÄ spuneÅ£i, de ce sÄ luÄm pe total, haideÅ£i sÄ ne uitÄm la bugetari, unde productivitatea muncii este greu de estimat. SÄ ne uitÄm. Putem considera cÄ, în cazul bugetarilor, salariile ar putea creÅte în mod sustenabil echivalent cu ritmul de creÅtere economicÄ. Dar acesta a fost de 2,5% în 2011 Åi este estimat la 1-1,5% în 2012. Deci, mai mult nu se poate. În plus, sÄ privim la ultimul Raport asupra InflaÅ£iei, secÅ£iunea PiaÅ£a muncii. AratÄ cÄ sectorul bugetar a avut creÅteri salariale în ultima perioadÄ (variaÅ£ie anualÄ) aproape duble faÅ£Ä de media pe economie si triple faÅ£Ä de sectorul care este cel mai competitiv la export Åi care asigurÄ mare parte din valoarea adÄugatÄ în economie – industria. Deci, creÅterea salariilor nu este justificatÄ de creÅterea de productivitate.
Al treilea. Nu existÄ spaÅ£iu fiscal pentru creÅterea salariilor cu 15% în buget. Ar fi de preferat creÅterea salarialÄ prudentÄ – în limita plafoanelor existente la acest capitol – unui transfer de resurse de finanÅ£are de la investiÅ£ii s.a. România iese disperatÄ dupÄ împumuturi pe piaÅ£Ä pentru a face faÅ£Ä cheltuielilor curente – Åi aÅa destul de rigide. România va avea în urmÄtorii ani o presiune incredibilÄ pe cheltuielile cu datoria publicÄ, trecutÄ bine de pragul de sustenabilitate estimat la 37% din PIB. România are de efectuat plÄÅ£i care au fost aruncate în viitor (vezi aici sumele câÅtigate în instanÅ£Ä de bugetari – 9 miliarde ron, peste economia rezultatÄ la buget prin tÄierea cu 25% din 2010). SÄ mai aducem aici aminte de arierate, de creÅterea costurilor cu îmbÄtrânirea Åi îngrijirea sÄnÄtÄÅ£ii etc Mai punem peste si estimÄrile îngrijorÄtoare privind intrarea tehnicÄ in recesiune, situaÅ£ia proastÄ din buget s.amd? Deci, nu sunt bani.
Al patrulea. Ne facem de râs în Uniunea EuropeanÄ. Cu ce obraz mergem noi sa depunem instrumentele de ratificare a Tratatului Fiscal în condiÅ£iile în care am început sÄ derapÄm chiar în momentul semnÄrii lui? Cum vom justifica noi duplicitatea? SemnÄm, promitem, ne angajÄm. Ne Å£ine 2 zile. Când am ajuns acasa, uitÄm Åi ne vedem de ale noastre.
Al cincilea. Experimentul ajustÄrii fiscale din România a eÅuat într-un mod urât. Reversarea mÄsurilor de austeritate – unele corecte – vor dÄrâma bruma de încredere care se formase în legÄturÄ cu angajamentul României pentru sustenabilitate. Chiar dacÄ aproape exclusiv cantitativÄ, ajustarea îÅ£i menÅ£inea un minim de încredere în rîndul investitorilor strÄini, îÅ£i putea oferi o ÅansÄ în viitor (chiar dacÄ ISD urile sunt acum la un sfert faÅ£Ä de cele din 2008).
Al Åaselea. EchivalenÅ£a ricardianÄ. În principiu, orice reducere de taxe (sau o creÅtere de cheltuialÄ bugetarÄ, nesustenabilÄ – în cazul de faÅ£Ä) va conduce la impozite Åi taxe mai mari în viitor. AruncÄm pe generaÅ£iile viitoare povara unor impozite Åi taxe mai mari, determinate de deficitele bugetare ridicate din prezent.
Al Åaptelea. CreÅterea salariilor bugetarilor conduce la creÅterea consumului Åi la creÅterea economicÄ – este o marotÄ. În sine, în mod exclusiv, aceasta corelatie chiar nu se petrece în economiile slab dezvoltate. CreÅti salariile nesustenabil, îÅ£i trebuie finanÅ£are. LoveÅti în privat prima datÄ, tÄind investiÅ£ii, loveÅti a doua oarÄ prin faptul cÄ statul va mÄri cererea de împumuturi Åi va forÅ£a dobânda sÄ rÄmânÄ sus Åi mai loveÅti în toÅ£i a treia oarÄ, când le mÄreÅti impozitele Åi taxele pentru a suporta costurile de împrumut din ce în ce mai mari. În al doilea rând, luând în considerare ipoteze optimiste, efectul majorÄrii salariilor bugetarilor cu 15% de la 1 iunie asupra cresterii economice este de circa 0,3% (Ipoteze: creÅterea medie pe familie de bugetari de 9% (un bugetar plus un lucrÄtor în sistemul privat); înclinaÅ£ie marginalÄ spre consum 75%; pondere in total consum final a familiilor de bugetari 28%; pondere a consumului final al populatiei în PIB de 62%).
Cred cÄ nu este nevoie sÄ mergem mai departe si sa calculam inclinatia marginala spre import, ce se consuma s.a. Nu mai are rost.
Al optulea. Se dÄ drumul la tÄvÄlugul revendicÄrilor privind creÅterea veniturilor. Azi au fost minerii, mâine vor fi profesorii, poimâine medicii iar peste trei zile funcÅ£ionarii publici. Spirala inflaÅ£ionistÄ stÄ sÄ se formeze din nou în economie.
Pentru mine, creÅterea nesustenabilÄ a salariilor este o iluzie, o dezamÄgire. Am tot încercat sÄ scriu analize în sensul unei discipline mai mari a finanÅ£elor publice, în sensul reducerii risipei banului public, a evaziunii s.a. Am incercat sa ofer Åi soluÅ£ii pentru stimularea sectorului privat, cel care dÄ în mare mÄsurÄ esenÅ£a valorii adÄugate în economie. Cred cÄ mi-am pierdut timpul degeaba.
Pentru omul de afaceri sau lucrÄtorul din privat, creÅterea salariilor este la fel, o iluzie. Va plÄti impozite Åi taxe mai mari în viitor pentru cÄ bugetul nu va rezista unor cheltuieli rigide Åi în condiÅ£ii de incertitudine ridicatÄ pe pieÅ£ele financiare.
Pentru lucrÄtorul din sectorul public, creÅterea salariilor este iarÄÅi, o iluzie. Se va bucura la cîteva zeci de ron pe care îi va plÄti cu vârf Åi îndesat prin taxe mai mari, prin corupÅ£ie mai ridicatÄ, chiar prin locul sÄu de muncÄ. Se va bucura cÄ îi creÅte salariul cu cateva zeci de ron pe spatele celor 80.000 de colegi care vor fi concediaÅ£i în acest an. Mâine s-ar putea sÄ fii chiar el în situaÅ£ia lor.
Cred cÄ pentru toti, creÅterea nesustenabilÄ a salariilor este o iluzie. Ne introduce din nou în capcana amÄgirilor. Ne face sÄ gîndim prost – sÄ confundÄm niÅte venituri temporar mai mari, dar nefundamentate cu venituri permanent mai mari,durabile. ÎnseamnÄ exact aceeaÅi situaÅ£ie cu cea din 2007 Åi 2008.
Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu